Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane
Książka prezentuje aktualne zagadnienia dotyczące funkcjonowania placówek ochrony zdrowia i ich zespołów pielęgniarskich w odniesieniu do współczesnych problemów organizacji ochrony zdrowia. Wielopłaszczyznowe ujęcie tematu bazujące na doświadczeniach zawodowych autorów pozwala na zapoznanie się z konkretnymi przykładami rozwiązań organizacyjnych, wynikami ich zastosowania w praktyce oraz oceną ich skuteczności. Publikacja składa się z dwóch części, w których przedstawiono m.in.: kształtowanie bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych; różnice pomiędzy zatrudnieniem pracowniczym a niepracowniczym personelu pielęgniarskiego; specyfikę relacji pielęgniarka-pacjent oraz specyfikę działań zespołów lekarsko-pielęgniarskich; praktyczne aspekty pracy pielęgniarki w lecznictwie ambulatoryjnym w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej; metody szacowania zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską, doskonalenie i rozwój zawodowy pielęgniarek, organizowanie stanowisk pracy oraz organizowanie opieki nad pacjentem i dbanie o jej jakość w szpitalach; zagadnienia z zakresu pielęgniarstwa rehabilitacyjnego. Adresaci: Książka adresowana jest do osób zarządzających szpitalami, menedżerskiej kadry pielęgniarskiej oraz pielęgniarek zatrudnionych w podmiotach leczniczych, w szczególności w szpitalach. Opracowanie może być również przydatne pielęgniarkom odbywającym studia pierwszego i drugiego stopnia na wydziałach pielęgniarstwa, a także w ramach kształcenia przed- i podyplomowego. "(...) utwór obejmujący kompleksowo i dość szeroko problematykę pracy pielęgniarek, aktualną i ważną, wypełnia lukę na rynku wydawniczym, stanowiąc swoiste kompendium wiedzy". Prof. zw. dr hab. n. med. Marian Sygit
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-6396-9
- ISBN druku: 978-83-264-4344-2
- Liczba stron: 400
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 13 Wstęp 15 Rozdział i Zarządzanie i przywództwo w pionie pielęgniarskim w szpitalu 19 1. Wprowadzenie 19 2. Misja szpitala jako element planowania strategicznego 19 3. Misja pielęgniarstwa 24 4. Zarządzanie podmiotem leczniczym i stanowiska kierownicze 25 5. Struktury organizacyjne podmiotów leczniczych 29 5.1. Struktura funkcjonalna 34 5.2. Struktura oddziałowa 36 5.3. Struktura zespołowa 38 5.4. Struktura sieciowa 38 5.5. Struktura macierzowa (matrycowa) 39 6. Przywództwo a wizerunek szpitala 42 7. Style kierowania 43 8. System ordynatorski i system konsultancki 44 Piśmiennictwo 46 Rozdział II Zatrudnienie w podmiocie leczniczym 49 1. Wprowadzenie 49 2. Zatrudnienie pracownicze 50 3. Zatrudnienie niepracownicze 59 4. Podsumowanie 66 Piśmiennictwo 66 Rozdział III Kształtowanie środowiska pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych 70 1. Wprowadzenie 70 2. Identyfikacja czynników kształtujących optymalne rozwiązania ergonomiczne na stanowiskach pielęgniarskich 72 3. Właściwości miejsca pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych 78 4. Psychofizyczne obciążenie procesem pracy kadry pielęgniarskiej 82 5. Kształtowanie systemu organizacji procesu pracy personelu pielęgniarskiego z perspektywy ergonomii 87 6. Podsumowanie 92 Piśmiennictwo 94 Rozdział IV Zarządzanie potencjałem ludzkim kadry pielęgniarskiej w szpitalach 97 1. Wprowadzenie 97 2. Uwarunkowania i organizacja zarządzania potencjałem ludzkim w szpitalach 99 3. Procedury i techniki zarządzania potencjałem ludzkim kadry pielęgniarskiej w szpitalach 107 3.1. Planowanie kadry pielęgniarskiej 107 3.2. Rekrutacja i selekcja kadry pielęgniarskiej 110 3.3. Ocena okresowa kadry pielęgniarskiej 115 3.4. Rozwój kadry pielęgniarskiej 121 4. Podsumowanie 126 Piśmiennictwo 127 Rozdział V podstawy zarządzania opieką pielęgniarską w międzynarodowej firmie medycznej 129 1. Założenia programu "pacjent w centrum Opieki" w firmie Medicover 129 1.1. Informacje wstępne 129 1.2. Program "pacjent w centrum Opieki" jako realizacja założeń modelu Patient-Centered Medical Home 130 1.3. Lekarz prowadzący 132 1.4. Praca zespołowa 132 1.5. Całościowa opieka nad zdrowiem pacjenta 133 1.6. Koordynacja opieki 133 1.7. Bezpieczna platforma internetowa Medicover on-line 134 1.8. Jakość i bezpieczeństwo oraz system oceny efektywności 134 1.9. Szybki dostęp pacjenta do porady medycznej 135 2. Porównanie opieki tradycyjnej do programu "pacjent w centrum Opieki" 136 2.1. Tradycyjny model opieki 136 2.2. Potrzeba zmian modelu tradycyjnego 139 2.3. Zmiany w polskim ustawodawstwie 139 3. Rola zawodowa pielęgniarki jako koordynatora opieki 141 3.1. Wykonywanie zawodu pielęgniarki 141 3.2. Rola pielęgniarki w programie "pacjent w centrum Opieki" 142 3.3. Rekrutacja pielęgniarek na stanowisko koordynatora opieki 151 4. Korzyści z realizacji holistycznego programu "pacjent w centrum Opieki" 152 4.1. Jeden lekarz prowadzący 152 4.2. Praca zespołowa lekarzy i pielęgniarek 153 4.3. Udział pielęgniarki w procesie opieki nad pacjentem 153 4.4. Dostęp pacjentów do opieki podstawowej 154 4.5. Całościowe podejście do problemów zdrowotnych pacjenta 155 4.6. Koordynacja diagnostyki i konsultacji specjalistycznych 156 4.7. Ciągłość leczenia 156 4.8. Zadowolenie pacjentów 156 4.9. Zadowolenie członków zespołów opieki podstawowej 157 5. Trudności w realizacji i potrzeby związane ze zmianą 157 5.1. Zmiany operacyjne 157 5.2. Przystosowanie systemów informatycznych 159 5.3. Wpływ na zachowania pacjentów 160 5.4. Ocena satysfakcji pacjenta 160 Piśmiennictwo 161 Rozdział VI Zarządzanie personelem pielęgniarskim w Wielkiej Brytanii 163 1. Wprowadzenie do specyfiki pielęgniarstwa brytyjskiego 163 2. Kształcenie pielęgniarek 166 2.1. Kształcenie przeddyplomowe 166 2.2. Uzyskanie rejestracji w Nursing and Midwifery Council NMC - prawa do wykonywania zawodu 168 2.3. Kształcenie podyplomowe - Continuous Professional Development CPD 169 3. Organizacja ochrony zdrowia 171 4. Organizacja pracy pielęgniarek 172 4.1. Wprowadzenie do pracy induction programme, mentoring 173 4.2. Rozwiązania organizacyjne - primary nursing, nursing team, link nurses, multidisciplinary team 177 4.3. Samodzielność zawodowa 178 4.4. Kwalifikacje i kompetencje menedżerów w pielęgniarstwie 179 4.5. Kto może zostać menedżerem w pielęgniarstwie brytyjskim 179 5. Rekrutacja na stanowiska menedżerskie 181 6. Rola menedżerów w codziennej praktyce 182 7. Podsumowanie 183 Piśmiennictwo 183 Rozdział VII Zarządzanie relacjami pielęgniarka-pacjent w usługach medycznych 185 1. Wprowadzenie 185 2. Marketing relacyjny i jego rola w kształtowaniu jakości usług medycznych 186 2.1. Działania posprzedażne 189 2.2. Jakość usług zdrowotnych 190 3. Specyfika relacji pielęgniarka-pacjent 195 3.1. Promocja zdrowia 195 3.2. Coaching zdrowotny i coaching koleżeński 196 3.3. CRM (Customer Relationship Management) i PRM (Patient Relationship Management) 198 3.4. Empatia u pielęgniarek wobec cierpienia pacjentów 201 3.5. Syndrom wypalenia zawodowego u pielęgniarek 203 3.5.1. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu 207 Piśmiennictwo 210 Rozdział VIII Zespoły lekarsko-pielęgniarskie w systemie opieki nad przewlekle chorym 215 1. Choroby przewlekłe 215 1.1. Definicja choroby przewlekłej 215 1.2. Najczęstsze przyczyny chorób przewlekłych 216 1.3. Chorzy przewlekle w polsce 216 1.4. Wpływ choroby przewlekłej na pacjenta, jego rodzinę, otaczające go środowisko 218 1.5. Wpływ choroby przewlekłej pacjentów na personel medyczny 219 2. Opieka zespołu lekarsko-pielęgniarskiego nad chorym przewlekle 220 2.1. Opieka holistyczna nad przewlekle chorym 220 2.2. Szkolenie zespołów lekarsko-pielęgniarskich 220 3. Praca w zespołach 221 4. Szkolenie pacjenta i pomocnika rodzinnego 224 4.1. Trening podstawowy pacjenta przygotowywanego do leczenia przewlekłego ciągłą domową dializą otrzewnową (cDDO) 224 4.2. Zakres wymagań edukacyjnych 225 4.3. Ocena wiedzy nabytej 225 4.4. Metoda szkolenia 226 4.5. Zmodyfikowane cele szkolenia 226 4.6. Modyfikacja materiału edukacyjnego 227 4.7. Poziom wymagań 227 4.8. Zmodyfikowane kryteria oceny wiedzy nabytej pacjenta (ocena holistyczna) 229 4.9. Ocena osiągnięć pacjenta szkolonego 229 4.10. Oczekiwane wyniki 231 5. Stan zagrożenia zespołem wypalenia personelu medycznego oraz pacjenta i jego rodziny wobec choroby przewlekłej 232 6. Kierunki ewolucji dla funkcjonowania systemu opieki zespołowej nad chorym przewlekle 233 7. Zagrożenia dla funkcjonowania idei zespołów lekarsko-pielęgniarskich jako systemu opieki nad chorym przewlekle 233 8. Podsumowanie 233 Piśmiennictwo 234 Rozdział IX praktyczne aspekty pracy pielęgniarki w lecznictwie ambulatoryjnym w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej 235 1. Wprowadzenie 235 2. Podstawowa opieka zdrowotna 236 2.1. Proces przyjęcia pacjenta w podstawowej opiece zdrowotnej 237 2.2. Wyznaczenie terminu wizyty pacjenta 238 2.3. Zbieranie wywiadu od pacjenta 238 2.4. Wizyta w gabinecie lekarskim 240 3. Praca pielęgniarki w gabinecie zabiegowym a zadania pielęgniarki rodzinnej 242 3.1. Zadania pielęgniarki w poradni pediatrycznej 243 4. Pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania w strukturze podstawowej opieki zdrowotnej 246 5. Ambulatoryjna opieka specjalistyczna 248 5.1. Zasady udzielania świadczeń specjalistycznych 248 5.2. Zadania pielęgniarki w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej 249 6. Centralna rejestracja jako warunek sprawnego działania opieki ambulatoryjnej 253 7. Podsumowanie 255 Piśmiennictwo 255 Rozdział X Strategia rozwoju pielęgniarstwa w podmiocie leczniczym 257 1. Wprowadzenie 257 2. Struktura pionu, cele, zadania 257 3. Wpływ samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, konsultantów krajowych oraz wojewódzkich w dziedzinach pielęgniarstwa, wymogów NFZ na strukturę organizacyjną oraz zadania pionu pielęgniarek 264 4. Założenia organizacyjne w realizacji funkcji kierowniczych w zakresie planowania, organizowania, przewodzenia, motywowania, kontrolowania - zadania, zasoby kadrowe, wyposażenie stanowisk pracy, uprawnienia 267 Piśmiennictwo 272 Rozdział Xi pielęgniarskie zasoby kadrowe w podmiocie leczniczym 274 1. Wprowadzenie 274 2. Planowanie zatrudnienia pielęgniarek 274 3. Metody szacowania zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską 275 4. Mechanizmy zapewniające zasoby kadrowe dostosowane do aktualnego zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską: alokacja personelu, system zastępstw, wzrost lub zmniejszenie zatrudnienia 277 5. Program adaptacji społeczno-zawodowej 279 6. Przeszkolenie po przerwie w wykonywaniu zawodu pielęgniarki 288 7. Konkursy na stanowiska kierownicze 292 Piśmiennictwo 295 Rozdział XII Doskonalenie, rozwój zawodowy pielęgniarek i organizowanie stanowisk pracy 297 1. Wprowadzenie 297 2. Zakładowe i oddziałowe plany szkoleń - uwzględniające wymogi kwalifikacyjne oraz specyfikę opieki nad pacjentem 297 3. Motywowanie pracowników do podnoszenia kwalifikacji: powiązanie systemu wynagrodzeń z poziomem kwalifikacji 300 4. Program rozwoju zawodowego obejmujący działania wpływające na poziom wiedzy, umiejętności oraz postawę zawodową 302 5. Organizowanie stanowisk pracy na podstawie obowiązujących przepisów prawa polskiego oraz dyrektywy Unii europejskiej 303 5.1. Zasoby lokalowe, sprzętowe, dokumentacja 303 5.2. Odzież robocza oraz środki ochrony indywidualnej 308 5.3. Zasady bezpiecznego przemieszczania pacjentów 310 5.4. Bezpieczeństwo pielęgniarki na stanowisku pracy: ekspozycje zawodowe, urazy, agresja słowna lub fizyczna pacjentów stanowiąca naruszenie praw pielęgniarki przewidzianych jak dla funkcjonariusza publicznego 313 5.5. Przerwy oraz odpoczynek w pracy na stanowisku pielęgniarki 318 5.6. Dbałość o kończyny górne i kończyny dolne przez personel pielęgniarski. System komunikacji z pacjentem (system przyzywowy), urządzenia monitorujące stan pacjenta, system kamer, obuwie a poziom zmęczenia pielęgniarki na stanowisku pracy 319 5.7. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu 321 Piśmiennictwo 324 Rozdział XIII Organizowanie opieki nad pacjentem i jakość opieki pielęgniarskiej 328 1. Wprowadzenie 328 2. Planowanie opieki nad pacjentem a uprawnienia pielęgniarki do samodzielnego udzielania świadczeń bez zlecenia lekarskiego 328 3. Proces pielęgnowania 330 4. Informowanie pacjenta o jego prawach 335 5. Przestrzeganie praw pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem prawa pacjenta do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez pielęgniarkę w ramach umowy cywilno-prawnej 338 6. Realizacja zleceń lekarskich przez pielęgniarki 340 7. Jakość opieki pielęgniarskiej 343 7.1. Tworzenie oraz monitorowanie procedur postępowania pielęgniarskiego 343 Piśmiennictwo 351 Rozdział XIV pielęgniarstwo rehabilitacyjne. Udział pielęgniarki w rehabilitacji pacjentów z niewydolnością narządu ruchu i niewydolnością sensoryczną 352 1. Zadania pielęgniarki w rehabilitacji przyłóżkowej pacjentów czasowo i przewlekle unieruchomionych 352 1.1. Przyczyny hipokinezji i akinezji 355 1.2. Skutki przewlekłego unieruchomienia pacjenta 356 1.3. Rehabilitacja przyłóżkowa-ruchowa pacjenta przewlekle leżącego 358 1.3.1. Łóżko wielofunkcyjne 361 1.3.2. Terapia ułożeniowa 363 1.3.3. P rofilaktyka zmian na skórze 366 1.3.4. Zapobieganie zmianom w układzie żylnym. Interakcja heparyn z żywnością 369 1.4. Rehabilitacja przyłóżkowa-oddechowa 371 2. Rehabilitacja domowa pacjentów z przewlekłą niewydolnością ruchową - organizacja i zadania pielęgniarki rodzinnej 379 3. Rehabilitacja w procesie pielęgnowania pacjentów z unieruchomieniem zewnętrznym. Unieruchomienie zewnętrzne w chirurgii rekonstrukcyjnej jest metodą leczenia znoszącą możliwość wykonania ruchu 381 4. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych sensorycznie 384 5. Rehabilitacja w procesie pielęgnowania osób głuchych i niedosłyszących 387 6. Rehabilitacja przyłóżkowa w procesie pielęgnowania pacjenta po udarze mózgu 387 7. Rehabilitacja lecznicza w procesie pielęgnowania pacjentów po pierwotnej alloplastyce stawu biodrowego 390 Piśmiennictwo 393 O autorach 395